A zongora kétszer

Ungár Cecília

Barabás Márton Szikla című alkotása az Ötpacsirta Szalon állandó kiállításának része. A festmény apropóján a beszélgetés során szóba kerültek a romantikus sziklaábrázolások, és megtudhattuk, hogy a szalonunkban látható munkát Caspar David Friedrich (1774–1840) egyik festménye ihlette. Barabás Márton munkásságában fontos szerepet játszik a zongora mint tárgy, szimbólum és művészetteremtő eszköz, ezért természetesen a zongora iránti vonzalmáról is kérdeztük. Elmondta, hogyan használja fel a zongoraalaktrészeket képzőművészeti alkotásaiban. Az adventhez kapcsolódva arra is kíváncsiak voltunk, milyen szerepet játszik életében a naplóírás, az önmaga felé fordulás: mennyiben segít a napló kívülről látni önmagát. 

Barabás Márton és Bándoli Katalin a Szikla című festmény előtt beszélgetett

Hangszerekkel kapcsolatos történeteket gyűjtünk – írjon nekünk ön is!

Az est során a zongorához való személyes viszonyról, a hangszerhez kapcsolódó történetekről is szó esett, ez adta az ötletet ahhoz, hogy felhívással forduljunk olvasóinkhoz. Várjuk bármilyen hangszerrel kapcsolatos érdekes emlékeiket, valóságban megtörtént eseteiket, szomorkás vagy vidám „hangszermeséjüket”. Hogyan került a hangszer önökhöz vagy családjuk birtokába, milyen élmények, érzelmek, események kapcsolódnak hozzá, és mi lett vele később?

Hiszünk benne, hogy a könyvekre vonatkozó régi mondás, mely szerint mindegyiknek megvan a maga sorsa, igaz a zenei instrumentumokra is. Kérjük, rövid történeteiket olyan megfogalmazásban küldjék el nekünk, amilyenben a nyilvánosságra kerüléséhez hozzájárulnak, a történet szereplőinek személyes adatait, nevét tehát nem muszáj leírni. A történeteket a bandoli@fszek.hu e-mail címre várjuk. A legérdekesebb írásokat a későbbiekben szerkesztett formában szeretnénk megosztani olvasóinkkal! 

Az egyes témák a koncert műsorát meg-megszakítva kerültek szóba, így a változatos est során a beszélgetés és a zene harmonikusan kiegészítette egymást. A műsorban  Gershwin The man I love és Clap your hands című darabjai után egy szépséges Debussy-opus következett, a Pagodák, Rahmanyinovtól pedig egy étude-tableau-t (Op. 39 No. 2) hallhattunk. A zongora kétszer című est végén stílszerűen Gershwin Kék rapszódiájának kétzongorás változata hangzott el, melyet hallgatva élmény volt megfigyelni Ungár Cecília és Ráfi Balázs remek zenei kommunikációját, koncentrált és felszabadult együttjátékát.
SCHALK
FOTÓ: DESSEWFFY ZSOLT
Fotógaléria