Zenepedagógia – szakirodalom online

Új sorozatunkban online olvasható könyveket, cikkeket, tanulmányokat, valamint szabadon megnézhető portréfilmeket, interjúkat ajánlunk – egyes zenei szakterületekhez kapcsolódóan. Elsőként a zenepedagógia, zenei nevelés témakörében közlünk szakirodalmi ajánlólistát, mely nem törekszik teljességre, de folyamatosan bővül.

Listánkat témák szerint így csoportosítottuk (kattintható linkek):

Általános művek
Kodály-koncepció
Kokas-módszer
Kovács-módszer
Orff-módszer
Sáry-módszer
Szolfézs
Zeneelmélet

Hangszeroktatás:
zongora
hegedű
brácsa
cselló
fuvola
klarinét
fagott
harsona
trombita
szaxofon
hárfa
ütő

Portréfilmek-interjúk

Külön felhívjuk a figyelmet a Parlando zenepedagógiai folyóiratra, amelynek archívuma igen gazdag – a témába vágó – anyagot tartalmaz. Szintén értékes szakirodalmi forrás az Iskolakultúra folyóirat, amelynek portálján jól használható kereső segíti a tájékozódást.   

Általános művek

Ének – zene – nevelés
szerk. Döbrössy János (Trezor, 2004)
https://mek.oszk.hu/08800/08890/08890.pdf

Ábrahám Mariann: Kortárs zene az alsófokú zeneoktatásban
Parlando, 1992 / 3.
https://www.parlando.hu/2016/2016-4/Abraham-Kortars_zene.htm

Antal-Lundström Ilona: A zene ajándéka. Hogyan segítheti a zene a gyermek rejtett tehetségeinek feltárását és érzelmi-szociális fejlődését. – A könyv szerzői előszaván kívül további fontos információk is olvashatók
Parlando, 2011 / 3.
https://www.parlando.hu/2011/2011-3/Zene-netre.htm

Antal-Lundström Ilona: Megújuló ének-zene órák
Parlando, 2020 / 6.
http://www.parlando.hu/2020/2020-6/Antal-Lundstrom_Ilona.pdf

Asztalos Andrea: Gyermekek és fiatalok hangképzése, hangképzési problémái
Parlando, 2014 / 2.
http://www.parlando.hu/2014/2014-2/2014-2-04-Asztalos.htm

Asztalos Andrea: A jó zenepedagógussá és zenei nevelővé válás útja
Parlando, 2015 / 1.
http://www.parlando.hu/2015/2015-1/AsztalosAndrea-Zenepedagogus.htm

Asztalos Andrea: Az éneklési képesség fejlődése és vizsgálata
Parlando, 2015 / 5.
http://www.parlando.hu/2015/2015-5/AsztalosA.pdf

Asztalos Andrea: Zenei képességfejlesztés az általános iskolában
Parlando, 2019 / 5.
http://www.parlando.hu/2019/2019-5/Asztalos_Andrea.pdf

Fazekas Alexandra: Alternatív zenepedagógiai irányzatok
Parlando, 2019 / 4.
http://www.parlando.hu/2019/2019-4/Fazekas_Alexandra-Alternativ.pdf

Glevitzkyné Mudri Szilvia: Zenei fejlesztés kisgyermekkorban kontra zenei fejlesztés iskolában
Parlando, 2021 / 1.
http://www.parlando.hu/2021/2021-1/Mudri_Szilvia.pdf

Körmendy Zsolt: Koncertpedagógia. A befogadóvá nevelés alternatív útja (2015)
Parlando, 2021 / 1.
http://www.parlando.hu/2021/2021-1/kormendy_zsolt-%20Koncertpedagogia.pdf

Mohayné Katanics Mária: Kórusmódszertan
Parlando, 1996 / 1.
http://www.parlando.hu/Mohayne1.html

Solymosi Tari Emőke: Mi fán terem a zeneiskolai zeneirodalom-oktatás?
Parlando, 2010 / 3.
https://www.parlando.hu/2010-3-01-Solymosi.htm

Varga Hajnalka: A zenei képesség fejlesztésének technikái a zeneiskolai, illetve a konzervatóriumi gyakorlatban
Parlando, 2021 / 1.
http://www.parlando.hu/2021/2021-1/Varga_Hajnalka.pdf

Kodály-koncepció

Magyar katolikus lexikon (Szőnyi Erzsébet szócikke)
http://lexikon.katolikus.hu/K/Kod%C3%A1ly-m%C3%B3dszer.html

Antal-Lundström Ilona: Kodály pedagógiai elvei a modern esztétikai filozófia tükrében
Parlando, 2013 / 6.
http://www.parlando.hu/2013/2013-6/2013-6-02-Antal-Kodaly.htm

Antal-Lundström Ilona: Kodály Zoltán zenei nevelési rendszerének pedagógiai értelmezése. A 2015-ös őszi előadások gondolatmenete: (ELTE, Kodály terem, Miskolc, Bartók terem)
Parlando, 2015 / 6.
http://www.parlando.hu/2015/2015-6/Antal_Ilona-2015.htm

Miért jó a gyereknek, ha zenét tanul? Miért sikeresebb Japánban vagy Dániában a Kodály-módszer, mint nálunk? A zenei nevelés helyzetéről dr. Antal-Lundström Ilonát kérdeztük (Gerencsér Anna / válasz.hu)
Parlando, 2017 / 1.
https://www.parlando.hu/2017/2017-1/Miert-jo.htm

Csikai Ildikó: Kodály Zoltán életművének és hatásának kapcsolata a sajátos felnőttkori tanulással az életreform horizontján (2018)
Parlando, 2020 / 2.
http://www.parlando.hu/2020/2020-2/Csikai_Ildiko-Kodaly.pdf

Erős Istvánné: Kodály-módszer, Kodály-koncepció, Kodály-filozófia
Parlando, 2008 / 5.
https://www.parlando.hu/2008502.htm

Fehér Anikó: A Kodály-módszer
Parlando, 2012 / 6.
http://www.parlando.hu/2012/2012-6/2012-6-08-Feher.htm

Gönczy László: Kodály-koncepció: A megértés és alkalmazás nehézségei Magyarországon
Parlando, 2012 / 4.
http://www.parlando.hu/NEWPROBE/Gonczy_MP1092.pdf

Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: Hogyan őrizhetjük meg Kodály nevelési elveit a 21. században?
Parlando, 2010 / 2.
https://www.parlando.hu/2010-2-08-Kodaly.htm

Király Zsuzsanna: A Kodály-koncepció históriája
Parlando, 2012 / 5.
http://www.parlando.hu/2012/2012-5/2012-5-07-Kiraly.htm

Pajor Éva: Legyen a zene… de kié? Interjú Szőnyi Erzsébettel
Parlando, 2004 / 6.
http://www.parlando.hu/Pajor.html

Pethő Villő: Kodály zenepedagógiájának életreform elemei
Parlando, 2012 / 6.
http://www.parlando.hu/2012/2012-6/2012-6-07-Petho.htm

Stipkovits Fülöp: Meghatározó zenepedagógiai irányzatok a 20.-21. században
a Kodály-koncepció és az Orff-Schulwerk elemzése és összehasonlítása (részletek)

I. A Kodály-koncepció kialakulásának történelmi háttere
http://www.parlando.hu/2012/2012-6/2012-6-02-Stipkovits2.htm

II. A Kodály-koncepció helyzete a mai magyar oktatásban
http://www.parlando.hu/2012/2012-6/2012-6-03-Stipkovits3.htm

III. A Kodály-koncepció és az Orff-Schulwerk összehasonlítása
http://www.parlando.hu/2012/2012-6/2012-6-04-Stipkovits4.htm

Szabó Hajnalka – Szarka Júlia: „Két lélek, egy gondolat.” Kodály öröksége Forrai Katalin és Kokas Klára értelmezésében
Parlando, 2016 / 3.
http://www.parlando.hu/2016/2016-3/Szabo_Szarka.pdf

Virág Barnabás: A félreértések elkerülése végett: Kodály-koncepció
Parlando, 2015 / 3.
http://www.parlando.hu/2015/2015-3/ViragBarnabas-Kodaly-koncepcio.htmx

Kokas-módszer

Deszpot Gabriella:  Zene és kreativitás. Az alkotóképesség fejlesztése Kokas Klára pedagógiájával (2016)
Parlando, 2019 / 4.
http://www.parlando.hu/2019/2019-4/Deszpot_Gabriella-Zene_es_kreativitas.pdf

Deszpot Gabriella: Zenei átváltozás. Kokas Klára komplex művészeti programja, mint pedagógia és terápia
Parlando, 2009 / 6.
http://www.parlando.hu/2009-6-02-03-Kokas-Klara-1.htm

Kovács-módszer

Pálfi Zsuzsanna Mária: A Kovács-módszer helye, szerepe, jelentősége, hatása a kórusiskola, az osztály, és az egyén nevelési, oktatási folyamatában
Parlando, 2017 / 5.
http://www.parlando.hu/2017/2017-5/Palfi_Zsuzsanna-Kovacs-modszer.pdf

Orff-módszer

Widmer, Manuela: Orff-Schulwerk – az elemi zene- és mozgásnevelés koncepciója (Időszerű hozzájárulás a kreatív és gyermekközpontú iskolai és iskolán kívüli zenei neveléshez.)
Parlando, 1994 / 4.
https://www.parlando.hu/1994-4/1994-4-1.htm

Sáry-módszer

Sáry Bánk: Sáry László kreatív zenei gyakorlatai John Cage műveinek tükrében (LFZE, 2015)
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/sary_bank/disszertacio.pdf

Sáry László: Kreatív zenei gyakorlatok
Parlando, 2010 / 6.
https://www.parlando.hu/2010-6-06-Sary.htm

Szolfézs

Horváth István: Új módszertani elvek az alapfokú szolfézsoktatásban
Parlando, 2007 / 2.
http://www.parlando.hu/Horvath-Szolfezs.html

Szőnyi Erzsébet: Az improvizáció, mint a forma és harmóniaérzék fejlesztésének eszköze a szolfézstanításban
Parlando, 1963 / 2.
http://www.parlando.hu/1963/1963-2/1963-02-01-Improvizacio.htm

Zeneelmélet

Gönczy László: Zeneelmélet-tanítás a zeneművészeti felsőoktatásban
Parlando, 2010 / 4.
http://www.parlando.hu/2010-4-07-Gonczy.htm

Hangszeroktatás

zongora

Czövek Erna: Korszerű zongoraiskola tervezete
I.: 1963. Nr. 3. p. 7-10.
https://www.parlando.hu/1963/1963-3/1963-03-02-Zongoraiskola.htm

II.: Nr. 4. p. 9-12.
https://www.parlando.hu/1963/1963-4/1963-04-02-Zongoraiskola.htm

Gát József: Zeneoktatásunk kérdéseiről
I.: 1959. Nr. 3. p. 4-7.,
https://www.parlando.hu/Zeneoktatasunk593.htm
II.:: 1960. Nr. 1. p. 1-3., – III.: Nr. 2. p. 1-3.
https://www.parlando.hu/Zeneoktatasunk601.htm

Gát József: A hangszerrel való kapcsolat megteremtése
I.:1960. Nr. 7-8. p. 1-7.
https://www.parlando.hu/Hangszerrel607.htm
II. Nr. 9. p. 4-7.
https://www.parlando.hu/GatJozsef609.htm
III.: Nr. 10. p. 6-9.
https://www.parlando.hu/Hangszerrel610.htm

Gát József: Az etűdök játékáról, 1962. Nr. 4. p. 2-4.
http://www.parlando.hu/1962/1962-04-08_Etudok.htm

Megyimóreczné Schmidt Ildikó: Zongora hangszeres tanításmódszertani jegyzet
Parlando, 2019 / 3.
http://www.parlando.hu/2019/2019-3/Megyimoreczne_Schmidt_Ildiko.htm

Svéd Fanni Virág: A balkezes zeneoktatás alternatívái.
In: Tudományos tanulmányok a zenéről és a zeneoktatásról. A Gulyás György Szakkollégium hallgatóinak tanulmányai, 2015-2017 (szerk. Váradi Judit), 79-99 p.
https://mek.oszk.hu/18400/18463/18463.pdf

Veszprémi Lili: A zongorapedagógia fejlődése a XVIII-XIX. században
I.: 1961. Nr. 10. p. 8-11.
https://www.parlando.hu/Zongoraped6110.htm
II.: Nr. 11. p. 6-11.
https://www.parlando.hu/Zongoraped6111.htm

Veszprémi Lili: Egy Liszt tanítvány „Új zongoraoktatási módszere”
I.: 1963. Nr. 10. p. 7-9.
https://www.parlando.hu/1963/1963-10/1963-10-04-Liszttanitvany.htm
II.: Nr. 11. p. 12-14.
https://www.parlando.hu/1963/1963-11/1963-11-03-Liszt.htm
III.: Nr. 12. p. 14-17.
https://www.parlando.hu/1963/1963-12/1963-12-04-Liszt-tanitvany.htm
IV.: 1964. Nr. 1. p. 15-16.
https://www.parlando.hu/1964/1964-1/1964-1-06-Liszt_tanitvany.htm

hegedű

Ácsné Szily Éva: Hegedű hangszeres tanításmódszertani jegyzet. Szerkesztette: Vas Bence (2015)
Parlando, 2019 / 4.
http://www.parlando.hu/2019/2019-4/Acsne_Szily_Eva.htm

Németh Márta: Hegedűtanítás napjainkban. Kezdők számára írt metódusok összehasonlító elemzése (LFZE, 2006)
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/nemeth.marta/disszertacio.pdf

brácsa

Sárosi György: Brácsa – mélyhegedű hangszeres tanításmódszertani jegyzet. (szerk. Vas Bence, 2015)
Parlando, 2020 / 1.
http://www.parlando.hu/2020/2020-1/Sarosi_Gyorgy.htm

cselló

Papp László: Gordonka hangszeres tanításmódszertani jegyzet (szerk. Vas Bence, Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézete, 2015)
Parlando, 2020 / 4.
http://www.parlando.hu/2020/2020-4/Papp_Laszlo-Gordonka.htm

fuvola

Balogh Vera: 18. századi fuvolaiskolák (2014)
Parlando, 2018 / 7.
http://www.parlando.hu/2018/2018-7/Balogh_Vera.pdf

Barth István módszertani jegyzetei
I. Fuvola hangszeres tanításmódszertani jegyzet (2015)
II. Kodályi elveken alapuló fuvolaoktatás az előképzőben (2018)
Parlando, 2019 / 2.
http://www.parlando.hu/2019/2019-2/Barth_Istvan.pdf

Czeloth-Csetényi Gyula: A Böhm-fuvola és metodikájának kialakulása Magyarországon
Parlando, 2015 / 3.
http://www.parlando.hu/2015/2015-3/Czeloth-Bohm_fuvola.pdf

Czeloth-Csetényi Gyula: Buktatók és félreértések a fuvolametodikában. Gondolatok Marcel Moyse „De la sonorité” című kötetéről, Barnabás Zoltán fordításának felhasználásával
Parlando, 2018 / 2.
http://www.parlando.hu/2018/2018-2/Czeloth_Csetenyi_Gyula.pdf

Celoth Csetényi Gyula: Fuvolák és fuvolaművészet Theobald Böhm hangszerreformja előtt
Parlando, 2018 / 7.
http://www.parlando.hu/2018/2018-7/Celoth_Csetenyi_Gyula.pdf

Ittzés Gergely: Kreatív skálázás. Ujjgyakorlatok, alternatív skálázási módszerek fuvolásoknak (és más fúvós hangszereseknek)
Parlando, 2018 / 7.
http://www.parlando.hu/2018/2018-7/Ittzes_Gergely-Skalazas.pdf


Ittzés Gergely: A többszólamú gondolkodás szerepe a fuvolajátékban (LFZE, 2010)
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/ittzes_gergely/disszertacio.pdf

Nagy Katalin: A kiterjesztett fuvolatechnika A fuvolajáték új hangzáslehetőségeinek áttekintése technikai, akusztikai, pedagógiai és zeneirodalmi szempontból (LFZE, 2010)
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/nagy_katalin/disszertacio.pdfx

klarinét

Kohán István: Klarinét hangszeres tanításmódszertani jegyzet (Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Intézet, 2015)
Parlando, 2020 / 2.
http://www.parlando.hu/2020/2020-2/Kohan_Istvan.htm

fagott

Dr. habil. Herpay Ágnes: Fagott hangszeres tanítási módszertan I-II. (szerk. Vas Bence, 2015)
Parlando, 2020 / 5.
http://www.parlando.hu/2020/2020-5/Herpay_Agnes.pdf

Herpay Ágnes: Kortárs zeneművek felhasználási lehetőségei az alap- és középfokú fagottoktatásban
Parlando, 2015 / 3.
http://www.parlando.hu/2015/2015-3/HerpayAgnes-tanulmany.pdf

harsona

Bálint Péter István – Rácz Fodor Katalin: Harsona-eufónium hangszeres tanításmódszertani jegyzet (szerk. Vas Bence, 2015)
Parlando, 2020 / 6.
http://www.parlando.hu/2020/2020-6/Harsona.htm

trombita

Solymosi Péter: Trombita hangszeres tanításmódszertani jegyzet (szerk. Vas Bence)
Parlando, 2019 / 5.
http://www.parlando.hu/2019/2019-5/Solymosi_Peter-Trombita.htm

szaxofon

Götz Nándor: A klasszikus szaxofonoktatás Magyarországon
Parlando, 2008 / 3.
http://www.parlando.hu/Saxofon-Gotz20083.htm

hárfa

Felletár Melinda: Az orosz hárfaiskola bemutatása, az orosz és az osztrák-magyar hárfaiskola összehasonlító elemzése (LFZE, 2011)
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/felletar.melinda/disszertacio.pdf

ütő

Köte Zoltán: Ütőhangszeres tanításmódszertani jegyzet (PTE, 2015)
Parlando, 2021 / 1.
http://www.parlando.hu/2021/2021-1/Kote_Zoltan-utohangszer.htm


Portréfilmek, interjúk

A FSZEK Zenei Gyűjtemény Youtube csatornájának lejátszási listáján az alábbi felvételek érhetők el.

Ádám Jenő

Kodály Zoltán
Tóth Árpád: Mi a Kodály módszer és miért sikeres világszerte? (Mindenki Akadémiája)
Kodály Zoltán interjú 1966-ból (angol nyelvű, magyar felirattal)
Kodály Mindenkié – dokumentumfilm a Kodály-módszer nemzetközi sikereiről (angol nyelvű, magyar felirattal)

Kadosa Pál
Mesteriskola – Kadosa Pál tanít (1972)

Kokas Klára
A zene felemeli a kezeimet

Mihály András
Mesteriskola – Mihály András tanít (1972)

Szabó Dénes
Mester és tanítvány (2015)

ÖSSZEÁLLÍTOTTA: FARKAS ÁKOS