Ha van név, amely az egész földgolyón ismert, és amelyet ebben az ezer módon széttagolt világunkban egységesen hódolat illet, az Bach. Egy koncert és egy zenés ismeretterjesztő előadás „főszereplője” is J. S. Bach volt könyvtárunk Ötpacsirta Szalonjában a Bach mindenkinek fesztivál keretében.
A március 17-i koncerten Bach két csellószvitje mellett a Máté-passióból hangzottak el részletek Petrus-Bölöni Áron (gordonka), Dálnoky Annamária (ének), Szűcs Dániel (zongora), Nagy Noémi (fuvola), Okszáná Kiovics, Bucsy-Sólyomváry Anna (hegedū), Turcsányi Zsófia (brácsa) és Bencze Brigitta Ariella (gordonka) előadásában.
Petrus-Bölöni Áron gordonkaművész Nagyváradon született zenész-művész családban. Hétévesen kezdett el csellózni a Nagyváradi Zeneművészeti Líceumban Marcu Sikes Ágnes tanárnőnél. A budapesti Bartók-konzervatórium előkészítő tagozatán Puskás Zsolt gordonkaművész növendéke volt, majd a Szent István Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta tanulmányait szintén Puskás Zsoltnál, és felvételt nyert a Zuglói Filharmónia zenekarba. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen bachelor diplomáját Déri György gordonkaművész osztàlyàban szerezte. Számos mesterkurzuson vett rész (mások mellett Perényi Miklós, Steven Isserlis, Mező László). Kitüntetéses mesterdiplomáját Perényi Miklós növendékeként szerezte 2015 nyarán. Egyetemei évei alatt koncertmeghívást kapott Kínába, Svájcba, Olaszországba, Csehországba, Szlovákiába, Hollandiàba, Spanyolországba, Romániába. Mint kamaramuzsikus és szólista rendszeresen koncertezik itthon és külföldön.



Dálnoky Annamária a felvidéki Léván született. Zenei tanulmányait zongorán kezdte szülővárosában, majd a pozsonyi konzervatóriumban folytatta ének szakon. 2013-ban felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, ahol MA diplomát szerzett oratórium és dalének szakon 2018-ban. Tanára Pászthy Júlia volt. 2019 óta Iván Ildikó irányításával képezi magát. Számos hazai és külföldi mesterkurzuson vett részt (Vashegyi György, Hamari Júlia, Michael Chance, George Tchitchinadze, Rost Andrea, Irena Sylya, Nicholas Clapton). Itthoni fellépései mellett több európai országban is énekelt (Szlovákia, Németország, Románia, Csehország). Jelenleg a Rátonyi Róbert Színház társulatával a Varázsfuvolácska című operabevezető előadás-sorozatban játssza és énekli Pamina szerepét, illetve a Magyar Rádió Énekkarában kisegítő. Rendszeres közreműködője kamara- és szólókoncerteknek.
Szűcs Dániel Budapesten született. Zenei tanulmányait előbb a Bartók-konzervatóriumban végezte, majd 2016-ban a Zeneakadémia zongorakísérő és korrepetitor szakán végzett, 2017-ben pedig a karvezetés szakon Jobbágy Valér és Párkai István irányítása alatt. 2015-től másodkarnagya, 2016-tól társkarnagya (Bárd Judit mellett) a Vasas Művészegyüttes Vass Lajos Kórusának. 2018-tól művészeti vezetője a Musica Sonora Zenekarnak. Több hazai mesterkurzuson vett részt, mind énekkar-, mind zenekarvezetői minőségben. Szabadidejében magas szinten foglalkozik a népművészettel, 2017 óta tagja a Vasas Művészegyüttes Tánckarának. Szintén 2017 nyara óta dolgozik rendszeresen a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Vass Lajos Kórusával.
Madarász Iván Kossuth-díjas zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára március 27-én tartott előadást a nagy német zeneszerzőről. Az esten Farkas Olívia csellóművész, a MÁV Szimfonikus Zenekar tagja működött közre. Madarász Iván az előadásra invitáló meghívóban arra hívta föl a figyelmet, hogy ha van név, amely az egész földgolyón ismert, és amelyet ebben az ezer módon széttagolt világunkban vallásosak, hitetlenek, nemes vagy nem nemes zenét kedvelők részéről egységesen hódolat illet, az Bach neve. Bár a család sok generációs muzsikus dinasztia, nem kell kimondani a keresztnevet, mindenki Johann Sebastianra gondol. Bár Bach német és protestáns, a keresztény, lutheránus szakrális zene legnagyobbja, vagyis elkötelezett alkotó, mégis az egyetemes emberiség zeneszerzője.


Az előadásban Bach zenéje egyetemes voltának egy speciális vonásáról volt szó. Arról, hogy Bach az operát kivéve korának minden műfajában alkotott, és a sok-sok műfajban, a legkülönbözőbb hangszerek használatában egy nagyon is egységes zenei nyelv, zenei gondolkodás nyilvánul meg. Ezt a szinte hangszerek feletti, „abszolút zenei” nyelvet mutatta be az előadás, nem csak teoretikusan az értelemhez, hanem csellóművész interpretálásában a fülhöz és a szívhez is szólóan.
SCH-
FOTÓ: DESSEWFFY ZSOLT
Fotógaléria 1
Fotógaléria 2