„A dal nehezebben adja meg magát, mint az opera ”

KÉRDÉSEINKRE VÁLASZOL VIRÁG EMESE ZONGORAMŰVÉSZ, KORREPETITOR

Május 25-én Kertesi Ingrid tanítványai tartanak dalestet Ötpacsirta Szalonunkban Virág Emese zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem korrepetitor-tanára közreműködésével. A koncert előtt arra kértük a művésznőt, válaszoljon a korrepetitori munkával és a koncerttel kapcsolatos kérdéseinkre.

Virág Emese

Ritkán esik szó a korrepetitor munkájának jelentőségéről, ezért is örültünk, hogy Virág Emese megosztotta velünk sokévi tapasztalatán alapuló véleményét. A koncertről – Mráz Nikolett, Mészáros Gréta és Józan Vivien dalestjéről – bővebb információ honlapunkon olvasható.

1. Mi a feladata egy énekes-korrepetitornak?

A korrepetitor  csendes társa az énekesnek. Miért? Igyekszem röviden összefoglalni! Az énekesnek a teste a hangszere, ezért a tanulásnál szüksége van zongoristára, hiszen az énekhang nem olyan, mint a zongora, hogy leütöm a megfelelő billentyűt, és megkapom a hangmagasságot. Már a tanulás kezdetétől korrepetitor segítségével tanulnak az énekesek, és ez egész pályájuk alatt így van. Meg kell tanulni a  darabok hangjait, ritmusát, zenei előadásmódját,  a frazeálást, kifejezést, a szöveg kapcsolatát a dallam vezetésével, vagyis a teljes művészi kidolgozásig aktívan részt veszünk a munkában. Meg kell tanulják tőlünk azt is, mi van a zongoraszólamban, zenekari mű esetén a zenekarban, kamaraműveknél a többi hangszer, illetve énekes partnereik anyagát. Mindent eredeti nyelven adunk elő, így a fordításokban, a helyes prozódia, dikció, érthető szövegmondás elsajátításában is támaszkodhatnak az énekesek a korrepetitorra.

2. Mitől nehéz ez a szakma (kihívások), és mitől szép (örömök)?

A korrepetitornak jól kell tudnia zongorázni, ez a beugró, ezen felül kell tudnia mindazt, amiről eddig szó volt. Ez önmagában is igen sok nehézséget rejt, de ebben rejlik a szépség is. Csodálatos érzés látni, amint tehetséges tanítványaink művésszé formálódnak az évek során, később pedig a koncertpódiumon rendszeres előadópartnerré válnak.

3. Egy-egy fellépési lehetőség hogyan segítheti a növendékek fejlődését?

Diákjainknak általában kevés lehetősége van szerepelni, ezért nagy segítség, hogy a könyvtárban gyakorolhatják a koncertezést.

Virág Emese és Józan Vivien egy korábbi koncerten az Ötpacsirta Szalonban
4. Milyen szempontok szerint alakult ki a könyvtárunkban tartandó est műsora?

A műsort  főleg a vizsgaanyagból állítottuk össze. Ezeket a darabokat még sehol nem énekelhették el. Úszni csak mély vízben lehet, ez most nekik a mély víz.

5. Mennyire népszerűek mostanában a dalestek?

A dal intim műfaj, nehezebben adja meg magát, mint az opera. El kell mélyedni a szöveg és a zene kapcsolatában, foglalkozni kell vele, jó, ha értjük a szöveget, illetve többször is meghallgatjuk a dalt, hogy megértsük. Felgyorsult világunkban  valószínűleg  nem könnyű ehhez tömegeket találni, de azt gondolom, zenei neveléssel meg lehet tanítani a szélesebb közönséget is a dalok befogadásra. Kulcsfontosságúnak tartom az érthető szöveget, ami meg tudja érinteni a lelkünket. Ezt a hatást a dal zenei anyaga még  intenzívebbé teszi.
SCH-
FOTÓ: DESSEWFFY ZSOLT