Szép Minka nyomában

A 19. század elején komponált, ritkán hallható klarinétkvintettek hangzottak el az Ensemble 430 koncertjén Ötpacsirta Szalonunkban. A műsornak és a rendhagyóan berendezett térnek köszönhetően az április 8-i est valóban a biedermeier szalonok hangulatát idézte. 

Az Ensemble 430 fiatal zenészekből alakult 2018-ban azzal a céllal, hogy a 18. és a 19. század fordulóján keletkezett, klarinétra és vonósokra komponált műveket korhű előadásban szólaltassa meg. Az együttes klarinétosa, Egri Márton tudomásunk szerint az ország egyetlen olyan muzsikusa, aki historikus klarinét szakon szerzett – külföldön – előadóművészi diplomát. A formáció koncertjei már csak azért is izgalmasak, mert a modern klarinét elődje, a Mozart-korabeli hangszer ritkán hallható hazai előadótermekben. Az együttes az ismert szerzők művei mellett gyakran játssza kevésbé ismert mesterek kompozícióit. Műsoraikat mindig egy adott koncepció jegyében állítják össze – így volt ez Ötpacsirta Szalonunkban tartott legutóbbi estjükön is, melyen két egyforma apparátusra, azonos hangnemben, közel egy időben írt darab hangzott el: Sigismund von Neukomm és Carl Maria von Weber B-dúr klarinétkvintettje. 

A darabok karakteréhez illően színesen, derűsen, élénk tempókkal zenéltek az együttes tagjai, Egri Márton mellett Kiss Enikő (hegedű), Vitályos-Gaál Eszter (hegedű), Sándor József (brácsa) és Gál Kinga (cselló).  A közönség örömmel fogadta, hogy Egri Márton néhány szót ejtett mindkét darab zene- és kultúrtörténeti hátteréről.  Ismertetését a koncert műsorlapjáról idézzük: 

„1800-ban Bécsben megjelent egy szláv népek dalait tartalmazó kötet, mely pillanatok alatt óriási népszerűségre tett szert. A dalok közül jó párat németre is lefordítottak, köztük egy kozák katona szomorú énekét, melyben kedvesétől búcsúzik. A mű Christoph August Tiedge fordításában a „Schöne Minka” címet kapta, és a kötetben szereplő dalok közül egy csapásra a legkedveltebbé vált. Olyannyira, hogy még egy versenyt is meghirdettek, melynek során a legjobb, a dalra komponált variációsorozatot keresték. Johann Nepomuk Hummel, Carl Maria von Weber és Ludwig van Beethoven mellett Sigismund von Neukomm is megmérette magát, egy klarinétkvintettet komponált az alkalomra. A győztes nevét homály fedi, mindenesetre Neukomm művét, mely hangversenyünkön is elhangzik, a korabeli kritika igen pozitívan fogadta.

A fent említett kozák dal a napóleoni háborúk egyik jelképévé vált. Ki tudja, talán a virtuóz klarinétos, Heinrich Joseph Baermann is hallotta, akinek Carl Maria von Weber op. 34-es B-dúr kvintettjét ajánlotta. Baermann maga is részt vett a harcokban, majd kalandos úton került vissza otthonába, Münchenbe. Weber és Baermann szoros barátságának gyümölcse a koncerten felhangzó kvintett, mely hemzseg a derűs, vidám ötletektől.”

A közönség az est végén hatalmas tapssal honorálta a nagyszerű zenei élményt. 

SCHALK E. KORNÉL
FOTÓ: DESSEWFFY ZSOLT
Fotógaléria