A közelmúltban jelent meg L. Beke Ágnes portrékönyve Martzy Johannáról, a 20. század egyik legkiválóbb magyar hegedűművészéről, akinek nevét sajnos ma már kevesen ismerik. Január 28-án a szerző zenés könyvbemutató esten mesélt Ötpacsirta Szalonunk közönségének Martzy Johanna pályájáról és művészetéről.
Bár Martzy Johanna (1924-1979) bejárta a világ nagy koncerttermeit, a leghíresebb karmesterekkel is játszott, nevét ma már kevesen ismerik: leginkább vájtfülű lemezgyűjtők, akik néha kisebb harcot vívnak egy-egy Martzy-felvételért. L. Beke Ágnes hegedűművész azért vállalkozott portrékönyve megírására, hogy e nagyszerű magyar művésznőt bemutassa a szélesebb zeneszerető közönségnek. A könyv családtagokkal való beszélgetések, valamint régi kritikák, újságcikkek, levelek alapján idézi fel a művésznő alakját és pályáját.
A könyvvel kapcsolatos kihívás nemrég kezdődött könyvtárunk Moly-oldalán! A könyvet elolvasók plecsnit és egy szép könyvjelzőt kapnak, utóbbit a Zenei Gyűjteményben lehet átvenni. Készülünk egy podcastra is: beszélgetésre a szerzővel.
Estünkön L. Beke Ágnes vetítéssel kísért előadáson mutatta be könyvét: Martzy Johanna hegedűművésznő, a szépség szenvedélyes szolgálója (Püski, Budapest, 2021. A kiadvány tavaly év végén jelent meg, és könyvtárunkból már kölcsönözhető.
L. Beke Ágnes bevezetésként arról beszélt, hogyan találkozott Martzy Johanna nevével, mi fogta meg művészetében. Ezután végigkalauzolta a hallgatóságot Martzy Johanna pályáján: szó esett a művésznő kolozsvári és budapesti tanulóéveiről, emigrációjáról, a genfi versenygyőzelemről 1947-ben, ami beindította világkarrierjét. Pályája csúcsán, az 1950-es, 60-as években Martzy a világ legjobb zenekaraival lépett fel rendszeresen, olyan karmesterek társaságában, mint Solti György, Ormándy Jenő, Otto Klemperer, Igor Markevitch, Paul Kletzky vagy Ernest Ansermet. Felvételeit előbb a Deutsche Grammophon, majd az EMI jelentette meg.
A pálya utolsó szakaszának bemutatására sajnos már kevés idő jutott, de így is teljes képet alkothattunk erről a különleges életútról és művészi sorsról. Mintha napjainkban ismét több figyelem fordulna Martzy Johanna felé, erre utal például, hogy a Warner Recordsnál március elején jelenik meg egy kilenclemezes CD-box Martzy összes Columbia (EMI) felvételével. Ezek között vannak a legendássá vált Bach-felvételek is, a szólóhegedű-szonáták és -partiták. Martzy Johanna volt az első nő, aki lemezre játszotta ezeket a műveket. Nem véletlen, hogy az esten a szonáták és partiták néhány tétele hangzott el hangulati aláfestésként Balogh Ferenc hegedűművész előadásában.
SCH
FOTÓ: DESSEWFFY ZSOLT
Fotógaléria