Négy fejlesztő könyv pedagógusoknak

Ajánlónk elsősorban óvodapedagógusoknak, alsó osztályos tanítóknak és ének-zene tanároknak lehet hasznos. Az alábbi négy könyv segítheti őket abban, hogy a gyerekek számára élvezetessé és játékossá tegyék a nyár kezdetét.

Lénárt Krisztina könyve, mint a címe is mutatja, igazi kincsesláda. A szerző elsősorban óvodás gyerekek foglalkoztatásában nyújt segítséget, szülőknek és pedagógusoknak egyaránt. A könyv tíz fő részre van osztva, mindegyik egy rövid leírással kezdődik, melyben megismerkedhetünk bizonyos játéktípusokkal, valamint ezek testi és lelki fejlődésre gyakorolt hatásaival. Ezután a játékok leírása következik, minden fejezethez bőséges gyűjteményt kapunk. Végül minden részt néhány vers zár, melyek ritmusuknak és rövidségüknek köszönhetően könnyen megtanulhatók, valamint akár tapssal, akár egyszerűbb ütőhangszerekkel kísérhetők.

A Játék – mozdulat – tánc című kötet két különálló, bár tematikáját tekintve szervesen egymásba fonódó tanulmányt foglal magában, melyek nem csupán a néptánc-, de akár az ének-zene tanároknak is forrásként szolgálhatnak. A kötet amellett, hogy bemutatja olvasójának a bizonyos korcsoportoknak megfelelő mozgásos gyakorlatokat, játékokat, mozdulatsorokat, képet ad arról is, hogy a mozdulatok, gesztusok hogyan fonódhatnak össze ismert vagy kevésbé ismert gyermekdalokkal. A gyakorló tanárok mellett ajánljuk a kötetet leendő pedagógusoknak is, hiszen segítséget nyújthat a módszertani ismeretek elsajátításában, valamint kreatív óratervek elkészítésében, de a bőséges kottaanyagnak köszönhetően még a saját dalkincs is bővíthető.

Budainé Balatoni Katalin Így tedd rá! című kötetét elsősorban óvodapedagógusok számára készítette, de a különböző népi játékok kiváló kiegészítői lehetnek az általános iskolai foglalkozásoknak, illetve az énekóráknak is. A kötet 35 kész foglalkozástervet tartalmaz, melyek tetszés szerint variálhatók. Emellett a kötet végén kottamelléklet is szerepel, mely segíti a tanárok munkáját, illetve ezen felül az egyes foglalkozások során fejlesztett készségek is külön fel vannak tüntetve a könyvben, így még áttekinthetőbbek a fejezetek.

A gyermekeknek mese kell című könyv sem maradhatott ki ajánlónkból, de az eddigiekkel ellentétben tisztán elméleti munkáról van szó. A kötet 10 átfogó tanulmányt tartalmaz a mesék, népmesék fontosságáról. A tanulmányok közül kiemelten ajánljuk a zenetanárok figyelmébe Hovánszki Jánosné, Tamásiné Dsupin Borbála és Dulainé Madarász Annamária közös tanulmányát, mely az énekes mesék szerepét, valamint azok személyiségre és érzelmi intelligenciára gyakorolt hatását vizsgálja. A tanulmányok kiváló segítséget nyújthatnak a pedagógusoknak a mesék, énekes mesék kreatív felhasználásában.

NAGY EMESE
FOTÓ: FSZEK
Fotóalbum