7+1 könyv a zeneiparról

Az elmúlt években gyökeresen megváltoztak a zenehallgatási szokások, a zenéhez való hozzáférés formái – mindez hatással volt a zeneiparra, a zenei marketingre, a zenészek és a zenei menedzserek munkájára is. Most 7+1 angol nyelvű kötetet ajánlunk, melyek a zeneipar mai dilemmáira keresik a választ. A könyvek kölcsönözhetők könyvtárunkból.

1. Peter M. Thall: What They’ll Never Tell You About the Music Business Ha titkokat nem is, jól rendszerezett, máshonnan nehezen beszerezhető információkat tartalmaz ez a kézikönyvként használható kiadvány. Megtudhatjuk például, hogyan élnek a zenészek saját készítésű internetes lehetőségekkel sikeres üzleti modellek létrehozása érdekében; hogyan osztják föl a jogdíjtortát – és ki kapja meg a szeleteket; hogyan működik a zenekiadás, a gyártás, a menedzsment, a turnézás és a lemezipar. Külön fejezet foglalkozik a klasszikus zene iparági helyzetével és részletesen feldolgozza a könyv a szerzői jogokkal kapcsolatos tudnivalókat is.

2. Jeff Brabec & Todd Brabec: Music Money and Success – The Insider’s Guide to Making Money in the Music Business Ezt a több mint 600 oldalas munkát azoknak ajánljuk, akiket mélységében érdekelnek az amerikai zeneipar működési formái és a bennük rejlő üzleti lehetőségek az iparág különböző szegmenseiben. A kiadványt szerzői egyaránt ajánlják zenészeknek és üzletembereknek, mi pedig hozzátehetjük: kutatóknak, szakdolgozatíróknak is kiváló forrás ez a könyv, ha az amerikai zeneipar működésmódját, trendjeit szeretnék elemezni. Ez már a 8. kiadás, amely 2018-ban jelent meg, így olvashatunk a legújabb fejleményekről, például a streaming szolgáltatókról is.

3. Chris Dromey, Julia Haferkorn (ed.): The Classical Music Industry A 13 tanulmányt tartalmazó kiadvány a kortárs komolyzenei ipar számos aktuális kérdését járja körül. Külön szöveg foglalkozik például a szerzői jogokkal, az átalakuló lemeziparral és üzleti modellekkel, a művészmenedzsmenttel, a komolyzenei versenyekkel,  a komolyzenei ipar belső egyenlőtlenségeivel, osztály- és genderkérdéseivel. Szóba kerül, milyenek  a művészek karrierlehetőségei a digitális korban, melyek a komolyzenei koncertszervezés, a kurátori munka kihívásai, hogyan alakul a komolyzene és a rádió kapcsolata.  A szakemberek és a téma iránt érdeklődők a magyar viszonyokra is adaptálható nemzetközi kitekintést kaphatnak a könyvből.

4. Paul Rutter: The Music Industry Handbook A könyv 2016-os kiadása a zenei streaming legújabb fejleményeit is tartalmazza, beleértve a streaming szolgáltató szektor által létrehozott új üzleti modelleket. A szerző feltárja zeneipar jellemzőit az Egyesült Királyság különböző régióiban és Európa más területein, ismerteti a zeneiparon belüli új vitákat, ideértve a szerzői jog kiterjesztésének az Egyesült Királyság zeneiparára gyakorolt ​​hatását. Elemzést kapunk a zeneipar üzleti gyakorlatairól számos részterületen, így a zenekiadás, piackutatás, a zene reklám- vagy filmcélú fehasználása is szóba kerül. A könyvet
az alapvető zeneipari kifejezések szószedete zárja.

5. Bobby Borg: Business Basics for Musicians Ez a könyv elsősorban zenészeknek szól, az ő szempontjukból, gyakorlatorientáltan mutatja be az amerikai és nemzetközi zeneipar legfontosabb jellemzőit. Talán soha nem volt nagyobb szükség egy ilyen könyvre, mint ma, amikor a művészek egyre inkább saját kezükbe veszik karrierjük irányítását. A szerző évtizedeket töltött a könnyűzenei szakmában, így személyes tapasztalatok alapján tudja megszólítani az olvasót, igyekszik megbízható üzleti alapismereteket és tanácsokat nyújtani. Számos fontos terület kerül szóba: a karrier és az üzleti kapcsolatok alakítása, lemezkészítés, turnézás, pruducerekkel való kapcsolat, jogvédelem.

6. Phil Graham: Music, Management, Marketing and Law Ez a könyv két dolog miatt lehet különösen érdekes a téma iránt érdeklődőknek: ausztráliai nézőpontja és a feldolgozás módja miatt. A zeneipar ausztrál szakembereivel készített szakmai interjúkat olvashatunk, köztük zenei menedzserekkel és olyan multinacionális lemezkiadók ausztráliai vezetőivel, mint a Sony BMG vagy a Universal Music. A beszélgetésekben szó esik a zeneelőállítás és -forgalmazás esztétikai, technikai, kereskedelmi, jogi és stratégiai aspektusairól egyaránt. A szakemberek a 60-as évektől a 2010-es évek elejéig terjedően osztják meg velünk tapasztalataikat.

7. Bernstein, Sekine, Weissman: The Global Music Industry Viszonylag kevés könyv született az Egyesült Államokon és a nyugati világon kívüli zenei üzletről. A három szerző három perspektívából ad átfogó áttekintést a nemzetközi zeneipar mindenki előtt álló dilemmáiról. A tankönyvként is használható kiadvány egy általános, a világ minden tájáról szóló bevezetéssel kezdődik, majd nagy régiókra (Egyesült Államok, Kanada, Latin-Amerika, Afrika, Európa, Ázsia ) vonatkozó kérdésekre összpontosít. Szóba kerül a kalózkiadásoktól és a szerzői jogoktól kezdve a cenzúráig és az állami támogatásig számos téma. Érdekes, hasznos könyv!

+1. Daniel M. Jackson: Sonic Branding Utolsó ajánlatunk kakukktojás, ugyanis nem a szorosabban vett zeneiparral, hanem a zene és a gazdaság egy speciális metszetével foglalkozik: a zene márkaépító használatával. A márkák (brandek) értékforrásként, valamint az értékteremtés és a piaci pozíció fenntartásának eszközeként működnek. Minden márka nagy hangsúlyt fektet a vizuális megjelenítésre, de fontos szerepe lehet egy márka hatásában a hangzásnak és a zenének is. A hangzásbranding új, gyorsan növekvő és izgalmas terület, amely zenészek és marketingesek, kreatív reklámszakemberek figyelmére érdemes.

SCHALK
FOTÓ: FSZEK
Fotóalbum