Holdacska

A 2009-ben alapított Meszecsinka (magyarul Holdacska) egyike a legjobb magyar világzenei formációknak, névválasztásuk egy bolgár népdalhoz köthető.

Az együttes, mely az R33 kötelékeiben fogant, valójában nem más, mint a pár évvel azt megelőzően létrejött Fókatelep (a Korai Öröm és a ColorStar zenekar, valamint Oláh Annamari énekesnő 2007-ben életre hívott együttműködése) újragondolt „utódja”. A csapat tagjai: Oláh Annamari (ének) és a bolgár származású Biljarszki Emil (gitár, billentyűk, etc.) – ők ketten a civil életben is egy párt alkotnak – , valamint Vajdovich Árpád (basszusgitár, nagybőgő etc.) illetve Krolikowski Dávid (ütőhangszerek, dob etc.). Az együttes zenei stílusának pontos besorolása kissé problematikus (világzene, ethno, folk, rock), mivel az irányzat, melyet képviselnek, ismétlődő megújuláson, folyamatos metamorfózison esik át. A stílusok nagyon merész keverése jellemzi a Meszecsinkát, „zenélnivaló” megválasztása szempontjából abszolút „vegyeskoszton élnek”, több nyelven énekelnek, zenei palettájukra a szivárvány minden színéből merítenek; a pszichedelikus rock a „sámánkodós zenével”, a flamencó a különféle népdalfeldolgozásokkal békés szimbiózisban megfér repertoárjukon. Lemezeik elkészítéséhez csakúgy, mint egyes koncertjeik kivitelezéséhez, sokszor vendégzenészekkel koprodukálnak. Oláh Annamari (Andrejcsik István operaénekes egykori növendéke, a Zeneakadémián anno jazz-ének tanszakos hallgató) nemcsak mint énekesnő, hanem mint színpadi jelenség is igéző teremtés: egy modern „varázslónő”, aki a mindnyájunkban lüktető animát testesíti meg.

A Meszecsinka első albuma (2012) már nemzetközi érdeklődést váltott ki, amely a német Hiperbole Records általi kiadáshoz vezetett. Második albumát (2014) a Vidor Fesztiválon mutatta be, a harmadik pedig 2016-ban jelent meg. 2018-ban a Meszecsinka Álomban ébren címet viselő albuma a Fonogram-díjat nyerte el a világzene kategóriában, továbbá elismerő kritikát kapott Európa legfontosabb világzenei magazinjától, az angol Songlines-tól. 2019-ben jelent meg az Állj bele a mélybe, amely folytatta a zenekartól megszokott eklektikus hangképet; hallhatunk a korongon – mely utóbbi vinylen is megjelent – inuit torokéneket, de ízelítőt kaphatunk a szibériai népekre jellemző hangképzésből is. A Kinyílok című videoklip a vezető világzenei kiadó, a World Music Network, fRoots video Top10-es listáján a 6. (!) helyet érte el. A zenekar hallható sok budapesti és vidéki klubban, valamint egyre többet turnézik külföldön is. Visszajáró vendégei a hazai valamint szomszédos országok fesztiváljainak, de koncerteztek már többek között Németországban, Hollandiában, Görögországban, Portugáliában, Oroszországban vagy éppen az USA-ban.

Meszecsinka-albumainkat, továbbá már kölcsönözhető, új komolyzenei CD-inket ajánljuk most olvasóink szíves figyelmébe!

  • VALENTINA LISITSA (piano) – ’Scriabin – Nuances’ – DECCA
  • ALISA WEILERSTEIN (cello) – ’Dvořák’ – Anna Polonsky (piano)
    Czech Philharmonic Orchestra – Jiří Bělohlávek-dir. – DECCA
  • BENJAMIN GROSVENOR (piano) – ’Chopin – Piano Concertos’
    Royal Scottish National Orchestra – Elim Chan-dir. – DECCA
  • NEMANJA RADULOVIĆ (viola) – ’Tchaikovsky – Violin Conc. & Rococo Variations’
    Stéphanie Fontanarosa (piano) – Double Sens String Ensemble – Borusan Istanbul Philh. Orch. Sascha Goetzel – dir. – DEUTSCHE GRAMMOPHON
  • FRENCH VIOLIN SONATAS’Debussy – Ravel – Franck’
    Kristóf Baráti (violin) & Klára Würtz (piano) – BRILLIANT CLASSICS
  • SMETANA – MÁ VLÁST – Bamberger Symphoniker – Jakub Hrůša-dir. – TUDOR
  • WEINBER – SYMPHONIES NOS. 2 & 21 – Gidon Kremer (solo violin)
    City of Birmingham Symphony Orchestra – Kremerata Baltica – Mirga Gražinytė-Tyla-dir.
    DEUTSCHE GRAMMOPHON
  • SIBELIUS – KULLERVO OP. 7. – Johanna Rusanen-soprano / Ville Rusanen – baritone
    Estonian National Male Choir – The Polytech Choir – Finnish Radio Symphony Orchestra
    Hannu Lintu-dir. – ONDINE
  • SHOSTAKOVICH – SYMPHONIE NO. 10. – Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
    Mariss Jansons-dir. – BR KLASSIK
  • BRAHMS – SERENADES – Gewandhausorchester – Riccardo Chailly-dir. – DECCA
  • C. P. E. BACH – OBOE CONCERTOS & SYMPHONIES WQ. 180 & 181
    Xenia Löffler (oboe) – Akademia für Alte Musik Berlin – Georg Kallweit-concertmaster
    HARMONIA MUNDI

BARTÓK
FOTÓ: FSZEK