Kathryn Kalinak: Filmzene

Nem sokkal tart tovább elolvasni Kathryn Kalinak filmzenéről írott könyvét, mint megnézni egy mozifilmet. Viszont a könyv végére érve jó eséllyel sokkal többet tudunk majd mozgókép és zene kapcsolatáról, mint amikor belekezdtünk.

Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a filmzene nem több, mint aláfestés, kellemes kiegészítése a látványnak. Azt is sokan szokták mondani, hogy a filmzene akkor jó, ha észre sem vesszük. Kathryn Kalinak amerikai filmelmélet-professzor „rövid bevezetése” a filmzene világába alaposan árnyalja ezt a leegyszerűsítő képet. Az arányosan komponált könyvecske három főtéma köré szerveződik: előbb a filmzene hatásmechanizmusa, majd története, végül a filmzeneszerzés gyakorlata kerül terítékre. A szerző mindhárom témában izgalmas példákat hoz, számos elgondolkodtató szempontot vet föl, ezért kis terjedelme ellenére sem hat a szöveg elnagyoltnak. A könyv hangsúlyozottan nem szakembereknek szól, nekik pedig valószínűleg sok újat mond, vagyis a szerző kihoz a gyorstalpaló ismertterjesztés műfajából mindent, amit lehet.

Remek, okos kis könyv

A hatásmechanizmust taglaló részben rácsodálkozhatunk például arra, hogy a filmzene nemcsak vezetheti az érzelmeinket, atmoszférát vagy koherenciát teremthet, hanem a puszta észlelésünket is alakíthatja. Gyakran például nem a kép, hanem a zene „mondja meg”, hogy mit fejez ki egy tekintet. De nemcsak a zene hat a látványra, hanem a kép is visszahat a zenére – Kalinak fejtegetései megsejtetik velünk, milyen bonyolult is a filmzene esztétikája.

A történeti áttekintés érdeme, hogy nem korlátozódik a nyugati filmművészetre és zenére, hanem globális szemszögű: képet kapunk az indiai, japán, iráni, dél-amerikai fejlődésről, kulturális sajátosságokról is. A filmzene komponistáiról szóló záró részbe néhány vicces anekdotát is belecsempészett a szerző (egy hollywoodi producer angolkürtökkel szerette volna „angolosabbá” tenni a film zenéjét, egy másik Hollywoodba akarta hozatni Brahmsot, hogy a zene az ő vezényletével brahmsosabban szóljon). Ebből a részből tudhatjuk meg azt is -ha még nem tudnánk-, milyen véletlenek folytán keletkezett Stanley Kubrick 2001 Űrodüsszeia c. filmjének híres, komolyzenét használó hangsávja.

A remek, okos kis könyvet hivatkozásjegyzék, ajánlott olvasmányok és ajánlott filmek jegyzéke, film-, név- és tárgymutató egészíti ki. Mindenkinek ajánljuk, aki szeretne tudatosabb filmnézővé, filmzenehallgatóvá válni, de akár egy szakdolgozathoz is adhat jó témaötleteket Kalinak professzor.

SCHALK
FOTÓ: FSZEK A hét könyve – fotógaléria

A könyv megtalálható könyvtárunk gyűjteményében.
Kathryn Kalinak: Filmzene. Nagyon rövid bevezetés

Rózsavölgyi és társa, 2014.