Arcképfestők a szalonban

Ha életükben nem találkoztak is, tegnap este szalonunkban egy  koncert erejéig kapcsolatba került egymással a 20. század két nagy zeneszerzője: Bartók és Debussy. Miranda Liu hegedűművész és muzsikus társai teltházas, nagysikerű hangversenye tanulságos zenei utazás, emlékezetes élmény volt.

Két arckép: Bartók / Debussy címmel háromrészes kamarakoncert-sorozat indult január 11-én könyvtárunkban azzal a céllal, hogy zenei portrét rajzoljunk a 20. század két nagy zenei újítójáról, Debussyről és Bartókról kamaraműveiken keresztül. A sorozat Virágzás című, első hangversenyére érkező közönség teljesen megtöltötte szalonunkat, nagy várakozás és szinte ünnepi hangulat érződött a levegőben.  Részben annak is szólhatott ez, hogy neves művészek vállalkoztak a koncertre: Miranda Liu hegedűművész, a Concerto Budapest koncertmestere, Szabó Judit gordonkaművész,  a Keller vonósnégyes csellistája, valamint Borbély László és Mali Emese zongoraművészek.

Teljesen megtelt szalonunk

Miranada Liu bevezető szavai segítettek kontextusba helyezni az elhangzó műveket. Két lírai, romatikus darabbal kezdődött a műsor: előbb Bartók Andante hegedűre és zongorára című, nagyon ritkán játszott szerzeményét, majd Jascha Heifetz átiratában Debussy Beau soir című dalát  hallhattuk. Érdekes volt megfigyelni, mennyire eltér e darabok stílusa szerzőik közismert, érett műveinek hangütésétől: finom szépségüket nagyszerűen megmutatta Miranda Liu és Mali Emese érzékeny előadása.

Miranda Liu (hegedű) és Mali Emese (zongora)

A műsor centrumában Bartók II.  hegedű-zongora szonátája állt. A saját hangját kereső, kísérletező Bartók 1922-ben írt műve hol töprengő, hol drámaian meg-meglóduló, improvizációszerű alkotás, amelyben a hegedűszólamé a vezető szerep. Miranda Liu  értelmezően, melankóliát és szenvedélyt egyaránt pontosan megmutatva, a visszatérő motívumokat mindig újraszínezve játszott, előadása nagy élmény volt.

Lendületes pillanatok Debussy triójából

A programot Debussy ritkán bemutatott G-dúr zongoratriója zárta, amely az este igazi meglepetéseként hatott:  szellemes, érzelmes muzsikát, a szó legjobb értelmében vett szalonzenét hallhattunk.  A 18 éves, még romatikus Debussy változatos darabját nagy odaadással tolmácsolták a művészek, Miranda Liu mellett Szabó Judit csellón és Borbély László zongorán. A lendületes, hatásos zárótételt hatalmas taps követte, majd sokan odamentek a művészekhez gratulálni, néhány szót váltani velük.

A sorozat következő részei Debussy és Bartók  érett, illetve kései alkotói periódusára koncentrálnak majd. Már most érdemes feljegyezni a dátumot a naptárba: április 26-án  Az emberélet felén című koncerten a FSZEK Központi Könyvtárában Debusy g-moll vonónégyese és Bartók IV. vonósnégyese lesz műsoron a Central European String Quartet előadásában. Május 30-án a Búcsú című hangversenyen Bartók Szólószonátája, válogatott hegedűduói és V. vonósnégyese hangzik majd el. A koncertsorozat az NKA támogatásával jött létre.

Köszönjük az élményt minden résztvevőnek!

SCH-

Fotóalbum

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.