Nagyszerű élmény, ha az előadók megelevenítik a zenedarab saját korára jellemző stílust, formálásmódot és hangzást. Ezt tapasztalhattuk meg a szalonunkban november 24-én tartott historikus kamarezenei délelőttön.
A történetileg hiteles előadásmód célja soha nem valamilyen elvont, múzeumi illusztráció, hanem a régi zenemű életre keltése a jelenben, közel hozása a mai hallgatókhoz. Erre törekedett sikerrel a műsor első felében barokk fuvoladuetteket előadó Lázár Zsófia és Tóth Ágnes. A fából készült korabeli fuvolák lágy tónusú, hajlékony hangon szólaltak meg, és különösen alkalmasnak tűntek a regiszterváltásokra, a finom dinamikai különbségek megformálására. Örömmel fogadta a szalonunkat szinte teljesen megtöltő közönség, hogy az előadók néhány szóban bemutatták hangszerüket. Külön felhívták a figyelmet Wilhelm Friedemann Bach F-dúr duettjére (F.57), amely meglepő ritmusképletei, dallamvonalai miatt valóban nagyon izgalmas darab.
A matiné második részében a bécsi klasszika korából származó duetteket adott elő Egri Márton historikus klarinéton és Gurgel Fanny barokk csellón. Georg-Friedrich Fuchs, François Devienne és Beethoven művei eredetileg klarinét-fagott duettként íródtak, de a fagottot a korban gyakran helyettesítették csellóval, vagyis az előadásmód e tekintetben is autentikus maradt. Különösen érdekes volt megfigyelni Egri Márton Mozart-korabeli klarinétjának felhangdús, finom hangzását, már csak azért is, mert Magyarországon historikus klarinét élőben igen ritkán hallható. A szó legjobb értelmében párbeszédszerű, kifejezően formált, helyenként virtuóz előadást élvezhettünk. Az élményt az sem zavarta, hogy a bélhúros cselló érzékenysége miatt többször egy művön belül, tételek között is szükség volt hangolásra. Köszönjük a maradandó élményt, a varázslatos délelőttöt minden résztvevőnek!
A koncert az Ifjú tehetségek a Zenei Gyűjteményben sorozat része volt.
SCH
FOTÓ:FSZEK
Fotóalbum